”Meditoiminen on harjoitus, jonka avulla on mahdollista kehittää ja jalostaa tiettyjä hyviä ominaisuuksia, aivan kuten toisenlaisten harjoitusten avulla on mahdollista oppia lukemaan, soittamaan instrumenttia tai hankkimaan jokin muu taito.”
Matthieu Ricard [1]
Luovuus on taiteilijan työväline. Riippumatta alasta,
jokainen taiteilija työskentelee luovalla tavalla, etsii luovia ratkaisuja. Luovuus on taiteilijan työtä, muttei yksin taiteilijoiden oikeus. Luovuus on tietenkin läsnä muidenkin kuin
ammatikseen taidetta tekevien ihmisten elämässä. Kaikenlainen luovuuden
ruokkiminen on ihmisyyden ruokkimista.
Yhdeksäs intelligenssi
Howard
Gardnerin intelligenssit ovat yksi tapa hahmottaa luovuuden eri osa-alueita.
Yhdellä alueella luova ihminen ei välttämättä kukoista muilla alueilla.
Intelligenssejä on eritelty kahdeksan erilaista. Ne ovat: loogis-matemaattinen,
kielellinen, spatiaalinen, musiikillinen, kehollis-kinesteettinen,
interpersoonallinen, intrapersoonallinen ja naturalistinen. Myöhemmin Gardner
on pohtinut myös spiritualistis-eksistentialistisen intelligenssin olemassaoloa. [2]
Spiritualistis-eksistentialistinen
intelligenssi on kykyä ymmärtää elämän syvimpiä henkisiä tarkoituksia. [2] Jos
Hemingway oli kielellisen intelligenssin huippuosaaja, Mozart musiikillisen ja
Gauss loogis-matemaattisen, voi ajatella vaikkapa Buddhan ja Jeesuksen olleen
huippuosaajia spiritualistis-eksistentialistisen intelligenssin alueella.
Elämme
kulttuurissa, jossa käytännössä jokainen yli seitsemänvuotias osaa kirjoittaa
ja laskea. Moni soittaa jotakin instrumenttia tai vähintään laulaa suihkussa.
Huippuosaajia, lahjakkuuksia näistä luku-, kirjoitus- tai laulutaitoisista on
vain pieni prosentti. Se on tietenkin aivan luonnollista. Meitä ei ole opetettu
kirjoittamaan, jotta ryhtyisimme kirjailijoiksi. Kirjoitamme, laskemme ja
musisoimme kommunikoidaksemme kulttuurissamme. Hallitsemme taidon.
Jostakin
syystä samanlainen ajattelutapa ei näy arjessa
spiritualistis-eksistentialistisen intelligenssin kohdalla. Meditaatio ja muu
”henkinen huuhaa” tuntuu varatun ihmisille, jotka syvällisesti paneutuvat
henkisen polkunsa etsintään. Siinä missä muidenkin intelligenssien, uskon
spiritualistis-eksistentialistisen intelligenssin kehittämisen olevan
mahdollista jokaiselle. Ei meistä tule seuraavaa Buddhaa eikä Hemingwayta,
mutta voimme oppia hiljentymään siinä missä osaamme kirjoittaa tekstiviestin.
Näen
meditaation yhtenä mahdollisena väylänä spiritualistis-eksistentialistisen
intelligenssin harjoittamiseen. Meditaatiossa ihminen ei takerru ajatuksiinsa,
tunteisiinsa, tulevaisuuteen tai menneisyyteen, vaan keskittyy olemiseen. Näin
syntyy tilaa luovuudelle.
Lähteet:
1. Ricard, M. 2010. Meditoinnin taito. Helsinki: Basam Books.
2. Uusikylä,
K. 2002. Voiko luovuutta opettaa? Teoksessa: Kansanen, P. & Uusikylä, K.
(toim.) Luovuutta, motivaatiota, tunteita – Opetuksen tutkimuksen uusia
suuntia. Jyväskylä: PS-kustannus.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti